Życiorys pisarski

IZABELI  FILIPIAK

O książce
Recenzje
Fragmenty
Zdjęcia

Zamówienia

Powrót do str.gł.

 

Izabela Filipiak jest autorką wszechstronną — jej dotychczasowe publikacje obejmują dwie powieści (Absolutna Amnezja — 1995, 1998, 2006, Alma — 2003), dwa zbiory opowiadań (Śmierć i Spirala — 1991, Niebieska menażeria —1997), zbiór felietonów prasowych (Kultura obrażonych – 2003), podręcznik do twórczego pisania (Twórcze pisanie dla młodych panien — 1999), zbiór poetycki (Madame Intuita — 2002), a także ostatnio dramat poświęcony znaczącej postaci polskiego modernizmu, Marii Komornickiej (Księga Em — 2005).

 

Zainteresowanie teatrem znajduje swe zakorzenienie w najwcześniejszych doświadczeniach autorki. Jedną z pierwszych jej dziecięcych lektur była Nie-Boska komedia, Krasińskiego. Jako nastolatka organizowała klasowe przedstawienia, w tym wierszowanej parodii Trzech muszkieterów. W 1985 roku, jako studentka ostatnich lat polonistyki zdała egzamin na instruktura teatralnego i prowadziła samodzielnie amatorski teatr, wystawiając poezję Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i własny poetycki dramat o czarownicach. Swoją pracę magisterską oparła się w większej części na analizie dramatów Stanisława Grochowiaka. W 1989 roku studiowała improwizację teatralną i dramatopisarstwo w HB Studio w Nowym Jorku. W 1993 roku wystawiła i wystąpiła we własnym monodramie Holywood w New York Open Center. W 1998 wyreżyserowała i wystawiła przedstawienie swoich studentek z warsztatów twórczego pisania w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. W swej pracy doktorskiej, obronionej w czerwcu 2004 roku, Maria Komornicka i kreacje odmienności, dokonała wnikliwego odczytania młodzieńczych dramatów autorstwa Marii Komornickiej. Szczegółową analizą twórczości tej autorki, jak i zagadkowej tragedii jej życia, Izabela Filipiak zajęła się w latach 1998-2004. Owocem tej pracy jest także, oprócz naukowej monografii, a może bardziej istotnie, Księga Em, cztero-częściowy dramat, sytuujący fantastyczną historię życia Marii Komornickiej w kontekście jej epoki, lecz czyniący z tej historii opowieść zarazem odwieczną i współczesną, napisany z intencją wystawienia go na scenie.   

 

Izabela Filipiak uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych w Instytucie Badań Literackich PAN w styczniu 2005. Zajmuje się badaniami dotyczącymi problemu rasy i obywatelstwa na przełomie 19. i 20. wieku w guberni warszawskiej w Instytucie Badań Slawistycznych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Przełom 19. i 20. wieku, według Izabeli Filipiak, jest tym okresem, w którym zaczęto definiować pojęcia jaźni, tożsamości obywatelskiej, rasy, płci i seksualności w sposób, który wciąż przeważa we  współczesnej polskiej kulturze i który nabrał fantazmatycznego wręcz kształtu w nadwiślańskim życiu społecznym i politycznym dziś, na początku nowego milenium.

 


 
 
 

 

powrót do str. głównej ksiazki